درمان با تستوسترون راهی برای کاهش وزن و مقابله با دیابت

 مردان میانسال غالباً  درهنگام  کاهش وزن با رژیم غذایی کم کالری، چربی و ماهیچه های بدن خود را همزمان از دست می دهند اما در یک مطالعه ی جدید مشخص  گردید که درمان با تستوسترون می تواند به آنها کمک نماید که تنها چربی خود را از دست بدهند درحالیکه توده ی عضلانی آنها حفظ شود.

 به گفته ی محققان گروه پزشکی دانشگاه ملبورن دراسترالیا، 95 درصد از مردانی که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند با کمبود تستوسترون مواجه هستند. محققان معتقدند افزودن درمان با تستوسترون به برنامه ی رژیم غذایی آنها می تواند کاهش بافت  چربی را افزایش دهد.

دکترGrossmann محقق اصلی این پژوهش می گوید: یک اپیدمی چاقی و هیپوگنادیسم عملکردی مرتبط با آن وجود دارد، درعین حال در مورد درمان با تستوسترون بحث ها و اختلاف نظرهایی دیده می شود، این مطالعه برای اولین بار نشان داد که درمیان مردان چاق که با کمبود تستوسترون مواجه هستند، درمان با این هورمون همراه با رژیم غذایی کاهش وزن موجب کاهش بیشتر چربی های احشایی و جلوگیری از کاهش توده ی  بدون چربی (ماهچه ها) بر اثر  رژیم غذایی می شود.

 کاهش خطر ابتلا به دیابت

 محققان به بررسی شرکت کنندگان  نسبتا سالم اما دارای اضافه وزن که همگی با کمبود تستوسترون مواجه بودند، پرداختند.

 20 درصد از این  شرکت کنندگان  به دیابت  و ده درصد  از آنها به بیماری  قلبی  مبتلا بودند .

همه ی شرکت کنندگان تحت یک رژیم غذایی کم کالری قرار گرفتند و آنها به  انجام ورزش متوسط  برای حداقل  30 دقیقه در روز تشویق شدند. نیمی از مردان شرکت کننده در این تحقیق تحت درمان تزریقی تستوسترون  هر ده هفته  یکبار در طول یکسال (طول مدت مطالعه) قرار گرفتند، درحالیکه به نیمی  دیگر بر اساس همین برنامه پلاسبو  تزریق گردید.

درپایان این مطالعه، کاهش وزن  در هر دو گروه بطور متوسط 24 پوند گزارش شد اما  شرکت کنندگانی که در گروه  تزریق تستوسترون  قرار داشتند  به طور عمده چربی خود را از دست داده بودند درحالیکه  در گروه پلاسبو هم چربی وهم توده ی بدون چربی(ماهیچه ها) کاهش یافته بود. این یافته ها تأثیر مثبت درمان با تستوسترون را در حفظ بافت  ماهیچه ای که برای  مقابله  با دیابت  نوع 2 بسیار مهم  می باشد؛ نشان می دهد.

منبع:

www.battlediabetes.com/news/science-and-research/testosterone-treatment-may-help-dieting-men-lose-fat-fight-diabetes